geschiedenisdidactiek
Historische sudoku’s zijn uitstekend geschikt voor het leggen van verbanden tussen historische begrippen, personen en/of gebeurtenissen. Bovendien leert een leerling hiermee bijvoorbeeld multicausaliteit. Het belangrijkste deel van een historische sudoku is het invullen van de redenatie waarin de leerling het verband tussen twee woorden uitlegt. Het is belangrijk te onthouden dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn en dat, met de juiste redenatie, vrijwel alle begrippen te koppelen zijn.
Hieronder in de link staan de originele Historische Sudoku’s (gemaakt door Koen Henskens, hoofddocent Lerarenopleiding Geschiedenis bij de HAN) met verantwoording en uitleg: https://koenhenskens.jimdo.com/geschiedenisdidactiek/ Er staan er ook een paar in Actief Historisch Denken deel 3. De werkvorm blijft goed werken en is altijd makkelijk aan te passen naar je eigen onderwerp.
Voor het format dank aan L. Thole.
Hieronder een aantal kant en klare sudoku’s:
– tijdvak 1
– tijdvak 2: Grieken
– tijdvak 2: Romeinen
– tijdvak 3
– tijdvak 4
– tijdvak 5: Renaissance
– tijdvak 5: Reformatie
– tijdvak 6: absolutisme / hof- en burgercultuur / wetenschappelijke revolutie
– tijdvak 8
december 19th, 2018
Fantastische werkvorm, Stefan.
Kan ik ergens de antwoorden inzien op deze sudoku’s?
december 19th, 2018
Beste Daan, nee. Je zult ze zelf moeten doen.
december 19th, 2018
Akkoord!
Toch bedankt, ik ga ze inzetten in mijn les.