een poging tot makered bij geschiedenis (plakken en knippen)

Geïnspireerd door plakken & knippen ben ik gaan kijken of er voor geschiedenis niet een leuke ‘maak opdracht’ te bedenken is. Nu ben ik tot het volgende gekomen:
– leerlingen maken van een Lego poppetje een historisch figuur;
– vervolgens maken zij van een (bijvoorbeeld) oude schoenendoos een achtergrond waarin duidelijk het tijdperk te herkennen is;
– ze schrijven vervolgens een script (storytelling) waarin ze het verhaal van het historisch persoon moeten vertellen;
– als laatste maken ze een video van het verhaal met hun eigengemaakte achtergrond en hun eigengemaakte figuur als hoofdrolspeler.

Doel: onderzoek naar historisch persoon en vorming van bijbehorende tijdsbeeld.

Inmiddels is fase één afgerond. Ik weet niet zeker of de rest nog rond komt dit schooljaar, maar dat zien we dan wel weer. De plezierfactor ligt tot nu toe erg hoog én ze leren veel over het door hun gekozen historisch persoon.

Alvast een aantal voorproefjes (je mag zelf raden welk persoon):

Written by Stefan van der Weide

Teacher in history and social studies at Stad&Esch | Apple | education | innovation | thecrowdNL | flipping the class | gamification | edreform | edublogger

Website: https://www.stefanvanderweide.nl

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *