Greenscreen gebruiken in de les

Laat ik beginnen met het doel van deze blogpost: laten zien dat technieken inzetten lang niet zo moeilijk is als vaak wordt aangenomen. Ik ben geen expert op het gebied van chromakey. Onderstaande is mijn ervaring (als beginner) met het werken met deze techniek. Dus: greenscreen gebruiken in de les.

De tijd dat greenscreens iets was voor professionals is al lang voorbij.
Ik kocht mijn greenscreen online (ga hier geen bedrijfsnamen noemen) voor €37,50. Afmetingen doek: 5×3 meter, inclusief stellage om het doek aan op te hangen. Alhoewel dit niet super strak gespannen staat, zoals in studios, kun je hier op simpele wijze toch heel leuke dingen mee doen. Zie het als een leuke extra aan flipping the class video’s of zet het in de les in, verderop hierover meer.

De setup:
Zet eerst het doek op, als je een complete set koopt ziet het er ongeveer zo uit:
greenscreen opstelling
Tip: je krijgt een mooier resultaat als je dit even met zijn tweeën klaar zet. Duurt ongeveer 10-15 minuten.
Toen ik hier voor het eerst mee ging experimenteren heb ik aan mijn collega, Bart Hoekstra, een aantal tips gevraagd. Hij had al ervaring. Verreweg de belangrijkste is: licht!
Dus een paar bouwlampen zijn zeer aan te raden. Die geven voldoende licht, de gebruikelijke tl-verlichting voldoet echt niet. Waarom ben je eigenlijk zo veel licht nodig? Omdat je schaduwen en/of donkere gedeelten op het doek niet (helemaal) weg kunt filteren en dat is nu juist de bedoeling. Dan de camera. Ik heb zelf een spiegelreflex, een compacte en de webcam van mijn MacBook gebruikt. Eigenlijk leverden allemaal genoeg kwaliteit om te verwerken in een video. Daarbij ben ik uitgegaan van minimaal 720p HD. Dat brengt mij tot het volgende lijstje om te starten:
– een greenscreen
– een stellage om het scherm aan op te hangen
– 2 bouwlampen
– een camera die minstens in 720p kan opnemen (goed nieuws: deze kwaliteit is voor heel veel laptops, tablets en smartphones al een minimum, de meesten zijn veel beter)
– software met chromakey optie (verderop meer)

Nu alles klaar staat kun je aan de slag. Het zal een beetje oefenen zijn, net zoals de eerste keer een schermopname maken. Ziet er ongeveer zo uit:
greenscreen start
Nog niet zo bijzonder dus. Maar zo sta je wel je verhaal te houden. Nogmaals: oefenen, dan gaat het vanzelf beter. Maak je opname en nu ben je zover om de volgende stap te maken, namelijk het bewerken van de opname.

Software
Om een groene (blauw kan ook) achtergrond weg te filteren ben je software nodig met daarin een zogeheten ‘chromakey’. Een makkelijke manier om erachter te komen is de naam van het programma samen met het woord chromakey te Googlen. Dus bijvoorbeeld: iMovie chromakey. Je kunt ook nog greenscreen/groen scherm gebruiken ipv chromakey. Even technisch: chromakey is een techniek die dmv kleurfilters bepaalde achtergronden kan weg filteren, die kun je dan vervolgens weer vervangen voor een andere achtergrond. Voor foto’s gebruik ik Photoshop, waar ik wel eerst een plugin voor moest downloaden. Ik zal me hier echter bij video’s houden. Ben je in het bezit van een Mac? Gefeliciteerd, in iMovie zit standaard een optie om een groen of blauw scherm weg te filteren. Dat werkt op dezelfde manier als een foto in een video slepen. Sleep het over elkaar en dit optievenster verschijnt:
greenscreen iMovie
Kies voor groen scherm en klaar. Je kunt helaas niet nog extra filteren of bijstellen in de chromakey.

Zelf gebruik ik Screenflow voor het werken met chromakey. In Screenflow heb je de video met het groene scherm:
greenscreen screenflow
Je selecteert het videospoor met het groene scherm en kiest onder videoproperties voor ‘video filters’ en dan Chromakey:
chromakey screenflow
Screenflow filtert nu de achtergrond weg:
chromakey screenflow toegepast
En dan kun je jezelf plaatsen waar je maar wilt en, belangrijker, voor elke achtergrond die je wilt! Even een voorbeeld:
chromakey voorbeeld

Suggesties voor in de les
Heel leuk allemaal, maar wat kan ik er als docent mee? En wat kunnen mijn leerlingen er mee doen?

Enkele voorbeelden:
– Bij maatschappijleer laat ik de leerlingen zelf een reclameposter ontwerpen.
– Bij geschiedenis kun je leerlingen iets laten naspelen en dan in de tijdsperiode plaatsen.
– Een flipped video bij aardrijkskunde over vulkanen is vast nog interessanter met een werkende vulkaan op de achtergrond.
– Plaats jezelf bij wiskunde in een driehoek en leg dan uit.

Laat je leerlingen ook zeker met ideeën komen, dat zorgt meestal voor bijzondere resultaten.
Conclusie: sta open voor nieuwe dingen die ingewikkeld klinken, maar dat vaak niet zijn!

Written by Stefan van der Weide

Teacher in history and social studies at Stad&Esch | Apple | education | innovation | thecrowdNL | flipping the class | gamification | edreform | edublogger

Website: https://www.stefanvanderweide.nl

4 Comments

  • Frans Droog (#)
    april 29th, 2013

    Dank voor het delen.
    Ik twijfel zelf, nog steeds, om mezelf voor een scherm te gaan opnemen, maar zie inderdaad dat het wat gemakkelijker is dan ik dacht.
    Ik ga met de leerlingen eens kijken of zij dit iets vinden, mogelijk in combinatie met de drama docenten, waar leerlingen leren video’s maken en editen.

  • Mieke de Lange (#)
    mei 2nd, 2013

    Hoi Stefan,
    Leuk hoor je uitleg over het scherm, heb het met veel plezier gelezen. Zal het in ieder geval benoemen in ons team.
    Groet,
    Mieke de Lange
    Praktijkschool

  • […] op die manier kun je in de achtergrond verdwijnen. Meer info over daarover kun je bijvoorbeeld hier vinden. De kosten van een greenscreen + goede (foto) lampen zijn ongeveer 120 […]

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *