Marzano, Hargreaves en Muhammad

Op dinsdag 8 oktober was het CBE congres Making Shift Happen.
In het kader van de expertgroep van mijn school, Stad & Esch, hebben we met zo’n 36 leraren dit congres bezocht. Sprekers op dit congres, o.a.: Robert Marzano, Andy Hargreaves, Tammy Hebleflower, Jelle Jolles, Anthony Muhammad en Phil Warrick. Natuurlijk moest je een keuze maken in de te volgen workshops. Hieronder mijn indruk van een aantal lezingen.

Marzano
Het was 19 jaar geleden dat Marzano voor het laatst een lezing hield in Nederland.
Vrijwel iedereen in onderwijsland kent het verhaal van Marzano wel: evidence based werken.
Wat direct opvalt is dat Marzano zelf hele andere accenten legt dan wat je in de meeste workshops hoort. Een fenomeen wat je wel vaker hoort in onderwijsland. De vraag van Marzano: wat maakt een professional? Daarbij moet je denken aan:
– de 10.000 uur regel; als je ergens zoveel tijd mee bezig bent, zul je er (waarschijnlijk) heel goed in worden
– deliberate practice; oefen bewust en stel jezelf doelen

Als aantekening hierbij geeft Marzano aan dat dingen zoals heel veel reizen, veel geld verdienen, etc. niet persé leiden tot geluk. Hij geeft 3 indicatoren voor een gelukkig en voldaan leven:
1. Heb je een goed beroep uitgezocht? En ben je er heel goed in geworden? Dit noemt Marzano: trots.
2. Heb je mensen op een positieve manier beïnvloedt? Leraren hebben een ‘dramatisch’ effect op kinderen.
3. Heb je de mogelijkheid gehad om creatief te zijn / jezelf uit kunnen drukken?

Marzano is vooral bekend om zijn nadruk op ‘effectief’ leraarschap. Hij geeft daarbij een korte handreiking:
– Effectieve leraren worden gemaakt, niet geboren.
– Zelfs kleine veranderingen in de effectiviteit van docenten kan een positieve uitwerking hebben op de prestaties van leerlingen.
– Zorg dat je als school een gezamenlijke taal hebt op het gebied van goed docentschap / goede lessen.
– Maak je eigen model, zolang het maar complex is.
– De verwachtingen van leraren zijn heel belangrijk.
– Maak jaarlijkse groeidoelen voor jezelf.
– Monitor je strategie, meet het effect. Dit wordt door veel docenten overgeslagen/niet gedaan.
– Als manager: toon interesse in je mensen en wat ze doen.
– Het draait om de pedagogiek, niet de technologie.
Marzano

Hargreaves
Voor veel mensen is Hargreaves een bekende naam. Vooral zijn boek ‘the fourth way’ is voor velen een inspiratie. Hargreaves gaat in zijn workshop in op zijn boek. Daarbij wordt regelmatig de Nederlandse met de Finse situatie vergeleken. Daar stoorde ik mij wel enigszins aan, want is Finland echt wel het Walhalla? Of eigenlijk moet ik de vraag stellen: hoe belangrijk is het voor je om hoog op de PISA lijst te staan? Als je het voortdurende terugkomen op Finland weghaalt, houd je een heel sterk verhaal over. Hargreaves betoogt dat er 4 manieren zijn. De, door hem voorgestelde, 4e manier is eigenlijk heel simpel en Hargreaves stelt dan ook de vraag waarom het in de praktijk nog niet zo werkt? Landen zitten vast in een bepaald denken. Wil je meer weten of de vierde weg? Dan stel ik voor dat je het blog van Jelmer Evers daarover leest.
Hargreaves
fourth way.001-001

Muhammad
Ik had nog nooit van dr. Anthony Muhammad gehoord. Maar wat heeft deze man een prachtig verhaal!
Ik kan iedereen van harte aanbevelen er eens naar te luisteren of het te lezen. Muhammad is de auteur van Transforming School Culture: How To Overcome Staff Division. Hij begint met een persoonlijk verhaal: waarom heeft hij wel succes gehad en 3 van zijn vrienden niet? Zijn antwoord: geluk. Hij had namelijk het geluk dat zijn moeder het heel belangrijk vond. Pas op de universiteit werd hij een intrinsieke lerende. Zijn vergelijking is even simpel als doeltreffend:
Alle maatregelen die wij nemen en alle mooie tools die wij in kunnen zetten ziet hij in zijn vergelijking als ‘de zaadjes’. Maar ook al koop je het beste van het beste, is je bodem verzuurd en niet rijk aan mineralen, dan kun je verwachten dat er niks zal gebeuren. Daarom moet je zorgen voor een goede bodem. Dat is wat hij school culture noemt. Meer info? Kijk eens op zijn website.
1.-No-More-Drama_Pagina_07
1.-No-More-Drama_Pagina_16

De grote vraag bij elke lezing is: hoe breng je zoiets naar de praktijk? Hoe maak je het zinvol voor je organisatie? Een vraag waar we ons op Stad & Esch nog over gaan buigen.

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *