Kruisbestuiving

Soms plaats je tweets waarvan je al weet dat er veel reacties op komen.
Daar ligt dan ook gelijk de kracht van het medium.
Het ging om deze tweet:
Schermafbeelding 2013-12-27 om 10.50.51

Er kwamen een heleboel verschillende reacties binnen, wat mij dan weer op het idee voor deze blogpost bracht. Om terug te komen op bovenstaande tweet, dit is wat ik bedoel:

De huidige situatie is dat er op lerarenopleidingen veel ruimte is voor stage. Daarnaast moet er een heleboel vakkennis, dicatische kennis en pedagogische kennis opgedaan worden. De programma’s zitten overvol, zoals Jelmer Evers al liet weten in een reactie op de tweet. Toch is er, mijn inziens, ruimte voor een snuffelstage. Een kennismaking met de andere vormen van onderwijs. En dan ook de andere kant op, zoals Arjan van der Meij reageerde.

Het zou er ongeveer zo uit kunnen zien:
– Studenten aan een tweedegraads opleiding geven in hun derde jaar* in hun stage bijvoorbeeld 8 uur les. Laat van deze 8 uur er 2 in het eerstegraads gebied vallen. Natuurlijk moet je hier goede begeleiding bij hebben, dus er moet ook door scholen geïnvesteerd worden in stagebegeleiding. Het doel van deze kennismaking is dubbel voor docenten in opleiding: ontdek waar je passie en/of talent ligt EN maak kennis met het 1e graads gebied. Vorm een beter beeld van het werk in dit gebied. En is het dan ook niet aannemelijker dat studenten vaker kiezen voor een master na hun 2e graads? Ze weten immers waarvoor ze het dan doen. Want alleen het beeld wat ze zelf hebben ervaren als VO leerling is bij lange na niet voldoende.
– Studenten aan een eerstegraads opleiding geven in hun derde jaar* in hun stage dan 2 uur les aan het VMBO. Ook hier valt weer dubbel winst te behalen. Een VMBO leerling vraagt een heel andere aanpak dan een havo/vwo leerling, hierdoor krijg je completere docenten EN misschien maken meer eerstegraads docenten dan wel een bewuste keuze voor het VMBO. Misschien dat daar via de functiemix ook nog mogelijkheden liggen om toch LD te krijgen.
Het gaat dus om een kennismaking tijdens een huidige stage, dit moet toch mogelijk zijn?

*Waarom het derde jaar? Dan ligt er al een goede basis.
Waarom niet in de LIO? Dan moet je lesgeven in het gebied waarvoor je studeert, vind ik.

Ik heb zelf gemerkt dat ik veel van mijn eerstegraads collega’s kan leren. Ze delen hun lesstof heel anders in en die inzichten kan ik dan weer vertalen naar mijn eigen lessen. Want wat is nu mooier dan leren van je collega’s?

Bijkomend voordeel van bovenstaand voorstel is dat bij elkaar in de keuken kijken ook veel vooroordelen uit de wereld helpen. Want generalisaties als ‘Bovenbouw havo/vwo is vakinhoudelijk beter, vmbo docent pedagogisch’ zijn natuurlijk nergens op gebaseerd. Lijkt mij zelfs een onderwijsmythe.

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *