Het lerarenregister

Een tijdje geleden alweer blogde ik over de leraar en de bondscoach.
Welnu, we hebben een nieuwe bondscoach die ik in het genoemde artikel nog de voordeel van de twijfel gaf.
Echter, ik begin nu sterk te twijfelen aan de leidinggevende kwaliteiten van deze bondscoach en haar assistent.

Bussemaker kan haar voorliefde voor resultaten, meetbaarheid en het op de plaats zetten van leraren nauwelijks verbergen. In het interview met Nu.nl oppert ze haar lievelingsspeeltje: (het door Van Bijsterveldt bedachte gedrocht) het lerarenregister.

Want wat is nou mooier dan leraren voor het gehele publiek controleerbaar te maken? Natuurlijk valt er wel wat voor te zeggen. Inzage in kwaliteit is op zich geen slecht iets. Maar Bussemaker en assistent Dekker verwachten veel meer dan dat. Bussemaker heeft ongetwijfeld gedroomd over het register: ouders en schoolmanagers die slecht presterende (lees: lage cijfers halende) docenten wegsturen. Ze zal lekker geslapen hebben..

Maar laten we eens kijken naar de argumenten uit het interview. En daarbij zal ik proberen enigszins objectief te zijn, maar ook weer niet te veel…

Bussemaker beweert dat er veel professionals voor de klas staan, maar dat een flink aantal al tijdens de opleiding afvalt. Dat combineer ik dan gelijk met een punt verderop uit het interview: het heeft niks met het salaris te maken. Nee hoor, minister, een zware opleiding die gericht is op een pittig beroep met niet de beste salarisvooruitzichten heeft geen enkele invloed. Dat er jaarlijks op scholen zich meer mensen aanmelden voor studies als management, economie en recht (MER) dan alle lerarenopleidingen bij elkaar is van geen enkele importantie. Je moet dat beroep juist aantrekkelijk maken. Hoe ziet de minister dat voor zich? Door regelingen als de bapo af te schaffen. Want deze ervaren docenten moeten niet thuis zitten, maar juist nieuwe docenten gaan begeleiden. Dat is namelijk veel meer motiverend. Ze heeft absoluut een punt dat de begeleiding van beginnende docenten beter kan, dat ben ik met haar eens. Maar omdat nu te gebruiken als excuus om de bapo af te schaffen is oneigenlijk. Zeg dan gewoon: ik moet bezuinigen en daarom schrap ik het maar gewoon. Zelfde effect.

Ze gaat verder met de academici. Behalve dat ze vindt dat er meer academici voor de klas moeten, bekruipt mij het gevoel dat die ‘HBO docentjes’ in de ogen van de minister niet goed genoeg zijn. Het omgaan met leerlingen verbetert blijkbaar automatisch met een universitaire graad. Let wel, ik vind het zeker geen kwalijke zaak om meer academici in het onderwijs te krijgen. Maar biedt dan een goede regeling die het tweedegraads docenten mogelijk maakt om een eerstegraads te doen. Dus een regeling waarin lessen worden vervangen en de kosten worden vergoed. Gegarandeerd meer succes dan de huidige programma’s die ze zo vol trots noemt.

Ook moeten leraren veel meer bij elkaar kijken. Persoonlijk ken ik weinig scholen waar dit geen dagelijkse praktijk is. En dat kwetsbaar zijn geldt op alle fronten, met name naar leerlingen toe.

Gelukkig doen ook artsen en notarissen aan een register. Super, perfect vergelijkmateriaal. Alle docenten hebben een administratie en/of assistente ter beschikking. Qua loon ook helemaal gelijk. Qua verantwoordelijkheid valt er wat op te zeggen, maar docenten zijn als team verantwoordelijk, dat ligt bij een opererend arts of een notaris iets anders. Administratie kunnen docenten wel zelf doen. Klopt, is ook niet moeilijk. Kost alleen veel tijd, academisch opgeleid of niet.

Dus conclusie: allemaal aan het lerarenregister. Leuter een eind weg over hoe geweldig je het doet. Laat je school het goedkeuren, want er is geen school die een hele collectie ‘slechte leraren’ in het register wil hebben staan. Mooi voor de mensen die cursussen gaan geven in dat register.

Tenslotte een positieve noot voor alle beginnende (en alle vrijgezelle) docenten: in Nederland krijgt de leraar straks zoveel waardering dat elke vrouw met een leraar wil trouwen. En waar moet ik dat in het register invullen, mevrouw de minister?

4 Comments

  • Willem Karssenberg (#)
    maart 16th, 2013

    Prima verhaal!
    Ruim een jaar geleden schreef ik dit bericht over het hotelregister:
    http://www.trendmatcher.nl/2012/02/registerhotelnl.html

  • Patrick Vaanhold (#)
    maart 17th, 2013

    Wat mij betreft is dat streven naar academici heel erg goed. Alleen vraag ik me zeer af of die academici beter zijn (opgeleid) in de omgang met kinderen dan die docenten die (slechts) tweede graads zijn. Ik geef nu een aantal jaren les en heb wel gemerkt ondertussen dat het vaak niet gaat om je kennis van het vak maar om het aanvoelen van waarom die kennis niet wil landen bij leerlingen. En in die continue drang naar meer academisch geschoolde docenten, zie ik daar nog niet de oplossing. En dat sluit helemaal aan bij je opmerking “Het omgaan met leerlingen verbetert blijkbaar automatisch met een universitaire graad.”

  • Jaap Bosman (#)
    maart 18th, 2013

    Alle academisch gevormde leraren in het mbo zijn in de vorige eeuw ontslagen, tot manager gebombardeerd en anders verwijderd, omdat ze te duur waren. Scholen mogen namelijk hun eigen personeelsbeleid voeren en dus zoeken ze goedkope leraren.
    Ik zie nog niet hoe daar snel verandering in komt.

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *