Stefan van der Weide

Simulatiespel: Een Derde Wereldoorlog?

Dit spel is gemaakt voor een VWO 5 klas. Dit spel kan een verbinding vormen tussen heden en verleden. De leerlingen spelen een spel waarin zij de spanningen die tussen hedendaagse landen zijn ontstaan proberen te simuleren, waardoor zij een beter inzicht krijgen in het soort afwegingen dat een land moet maken. 

Leerdoel

Aan het einde van de les kan de leerlingen verschillende gebieden en landen noemen waartussen spanning bestaat en deze (kort) verklaren vanuit de geschiedenis. De leerlingen krijgt een beeld van de (mogelijke) gevolgen van deze conflicten door een simulatie.

Voorbereiding

  • Korte presentatie (link opent in STACK) over gevaren in de wereld zoals de spanningen tussen VS en Rusland, opkomst China, EU en Rusland, Saudie-Arabië en Iran;
  • De leerlingen worden verdeeld in 5 of 6 groepen die allemaal een land/organisatie krijgen toegewezen: VS, Rusland, China, Noord-Korea, Iran en EU;
  • Een grote wereldkaart die op de grond kan liggen en per land een aantal pionnen (of gekleurde kaartjes) – ongeveer 15 per land;
  • Print de 54 spelkaarten (klik om te downloaden) (12x Oorlog / 6x Diplomatie / 6x Atoombom / 6x Spionage / 6x Economie / 6x Bondgenootschap / 6x Internationale organisaties / 6x Geschiedenis) en plastificeer deze.

Uitvoeren

  • Verdeel alle kaarten onder de landen. Zorg dat alle landen evenveel kaarten hebben.
  • Elk team krijgt een starttegoed van 12 landen, die ze minstens over vier continenten moet verspreiden. 
  • Elk team laat om de beurt een speler een zet doen. De andere teams moeten eventuele gevolgen direct uitvoeren. (Eventueel kun je een team hun keuze laten beargumenteren en een link met de geschiedenis laten leggen).
  • Het team dat aan het einde de meeste landen heeft ‘veroverd’ wint het spel.
  • Houdt als docent de ‘stand’ bij door bijvoorbeeld het aantal pionnen per land bij te houden op het bord.

Waarde voor geschiedenis

  • Dit spel heeft wel een ‘what if’ gehalte, maar het draait hier vooral om inzicht in beslissingen die genomen worden als reactie op gebeurtenissen. Leerlingen krijgen dus inzicht in de werking van beslissingen en het zijn de gevolgen van deze beslissingen die uiteindelijk geschiedenis worden.
  • Het past goed bij het onderdeel ‘geschiedenis van nu’ (Europa en de wereld na 1989), waar leerlingen eerst de achtergrond leren van de zes ‘machtsblokken’ in het spel. Van deze machtsblokken zijn er een aantal willekeurig gekozen.

Evalueren

  • Vraag de leerlingen of zij de teksten die op de kaartjes staan aan een historische gebeurtenis kunnen koppelen.
  • Laat de leerlingen een oorzaak-gevolg lijst maken, je kunt hiermee causaal redeneren oefenen.

Spelregels

  • Elke beurt wordt 1 kaart gespeeld; een kaart mag voor jezelf of bij een tegenstander gespeeld worden.
  • Wanneer al je pionnen van het bord zijn ben je uitgeschakeld.
  • Instructies van kaarten worden direct opgevolgd door iedere betrokken speler
  • Wanneer je kaarten op zijn, ben je klaar met spelen. Je moet nog wel instructies van kaarten opvolgen die nog gespeeld moeten worden
  • Kaarten speel je door ze voor je neer te leggen. Wanneer iemand een kaart uit de pot mag pakken, dan pakt de spelleider de kaarten waarna er een kaart getrokken mag worden.
  • Speciale kaart: wie de kaart nucleaire dreiging speelt kan het thuisland niet meer verliezen. Dat land houdt dus altijd 1 pion op het bord.

Materialen

Alles nog een keer op een rij:
presentatie
kaartjes
spelregels voor leerlingen

Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *