Stefan van der Weide

Historisch contextualiseren: les Muhammad Ali

Historisch contextualiseren is bepaald geen makkelijke opgave voor leerlingen, zowel in de onderbouw als bovenbouw (o.a. Huijgen & Holthuis, 2014). Deze les is een mooi beginpunt. Deze les is tot stand gekomen in samenwerking met M. Hannemann, P-J. Koning en A. Zorgdrager.

Leerdoel

De leerlingen plaatsen het leven van Muhammad Ali en zijn invloed op de Amerikaanse samenleving  in de tijd vanuit vier verschillende invalshoeken (deze invalshoeken vormen de context).

Lesdoelen

  • De leerling kan het leven van Muhammad Ali plaatsen in verschillende contexten (respectievelijk sport, segregatie, Vietnamoorlog en de Islam) plaatsen.
  • De leerling kan gebeurtenissen uit het leven van Mohammad Ali op chronologische volgorde rangschikken.

De verdere opzet (als voorbeeld) van de les kan gevonden worden op het lesformulier.

Materialen

(klik om te downloaden)
Presentatie (je wordt hiervoor naar een externe site geleidt i.v.m. bestandsgrootte)
placemat
papier met foto’s


Comment!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *