De YouTube-docent

De YouTube-docent

Youtube Docent E1401731631246

Het is bijna rijp voor de Dikke van Dale, de term YouTube-docent. Het fenomeen is nog niet zo heel oud, alhoewel er al sinds het begin van YouTube educatieve video’s op worden geplaatst.

Wat veel opvallender is aan dit ‘fenomeen’ is dat er gesuggereerd wordt dat sommige leerlingen hun examen / toetsen halen door video’s te kijken. Daar zit een grove onderschatting in. Ik kan mij prima voorstellen dat het handig is om informatie nog eens op te halen. Maar de basis blijft wat een docent met zijn leerlingen doet in de les.

Tweede opvallende punt: wat is je drijfveer als docent om iets op YouTube te publiceren? Voor mijzelf was het een handige manier van delen. De video’s zijn gemaakt voor mijn leerlingen en als andere leerlingen daar gebruik van maken is dat alleen maar mooi. Wat in opkomst lijkt te zijn is het soort docent/instelling die het vanuit commercieel oogpunt lijkt te doen. Reclame bij de video’s. Wat is dan het primaire doel? Educatie of geld verdienen? Als een soort spin-off zie je ook steeds meer sites waarop uitleg voor vakken wordt aangeboden. Het zijn vaak dezelfde video’s van dezelfde docenten. Soms met toestemming, soms zonder. Ook hier vaak reclame op de site. Er wordt geld verdient, echter niet door de maker.

Toch ben ik een voorstander van educatieve video’s online:
– de leerling kan tijd en overal bij de uitleg van zijn/haar docent
– de leerling kan shoppen naar docenten. Misschien past een andere uitleg wel beter bij hem of haar
– docenten kunnen van elkaar leren en materiaal delen
– het is een onderdeel van flipping the classroom

Andere vraag die mijzelf bezig houdt m.b.t. dit onderwerp is wat de daadwerkelijke invloed van YouTube-docenten is op het resultaat van leerlingen. Is het mogelijk dat een grote groep leerlingen beter presteert door het kijken van video’s i.p.v. te leren op conventionele wijze? Lijkt mij een mooi onderzoek waard.

Concluderend: de YouTube-docent is een feit en zal waarschijnlijk blijven. Maar wat nu precies de invloed en de rol is binnen het onderwijs?

About the Author

Stefan van der WeideTeacher in history and social studies at Stad&Esch | Apple | education | innovation | thecrowdNL | flipping the class | gamification | edreform | edublogger | intrapreneurView all posts by Stefan van der Weide →

  1. Je zegt:
    “Is het mogelijk dat een grote groep leerlingen beter presteert door het kijken van video’s i.p.v. te leren op conventionele wijze? ”
    Vergeet dat “in plaats van”
    Volgens mij is het juist in veel gevallen en en!
    Een leerling begint met de uitleg van de (eigen) docent.
    Maar later bedenkt hij zich: hoe zat het ook alweer?
    En dan is het geweldig dat hij/zij er een filmpje bij kan pakken die het nog een keer duidelijk, rustig en correct uitlegt.
    Als ik kijk naar de reacties van (heel) veel leerlingen op die geschiedenisfilmpjes dan geloof ik zeker dat zij dankzij die filmpjes geslaagd zijn, waar ze anders wellicht een onvoldoende voor dat examenvak gehaald zouden hebben.
    Die man uit Eindhoven heeft zoveel meer dan zijn eigen leerlingen geholpen! Dat zie je ook aan de hits.

    Filmpjes zullen de docent niet vervangen, maar ze maken het leren voor leerlingen een stuk makkelijker!

    Dat er daarnaast steeds meer sites komen die denken te kunnen meeliften op het fenomeen en er ook nog aan kunnen verdienen juich ik niet toe. Vandaag zag ik weer een nieuwe variant: onderwijstuin
    Het is zo jammer dat publieke initiatieven het op de een of andere manier ook niet redden in ons kleine landje. Wanneer een partij als Kennisnet zoiets probeert wordt er vooral meewarig gedaan of is men uiterst kritisch. Het is nog altijd makkelijker om op een initiatief als Wikiwijs af te geven, dan er enthousiast aan bij te dragen. Dus gaan docenten nu elkaar beconcureren op youTube?

    Ik hoop dat jij je niet van de wijs laat brengen en lekker doorgaat met je filmpjes, in eerste instantie voor je eigen leerlingen. Wanneer je merkt dat ook anderen er naar kijken kun je de lat altijd nog wat hoger leggen toch?

Leave a Reply