MyCognition: Monster Valley (cognitie & applied gaming)

MyCognition: Monster Valley (cognitie & applied gaming)

monster valley

Read this article in English

Ongeveer een jaar geleden vroeg de directeur van mijn school of ik interesse had om mee te gaan naar een bijeenkomst over serious gaming. Natuurlijk! Want wat is nou mooier dan de kans om iets wat leuk is (gamen) te combineren met educatie. Dus een aantal dagen later op weg naar Utrecht voor de eerste ontmoeting. Een beetje vreemd was het wel. Een paar Britten en een vijftal Nederlanders om tafel. Daar kregen we eerst het verhaal te horen van MyCognition. Volgens de nieuwste studies naar het menselijk brein is dat brein niet een statisch iets, maar een organisch iets. Dus kan het brein ook weer cognitieve functies die verloren gewaand zijn weer opnieuw terugwinnen. Door cognitieve oefeningen te doen is er veel mogelijk. Om jongeren aan te spreken hebben ze gekozen voor games. Het uiteindelijke doel is dat de tool ook aangepast kan worden naar bijvoorbeeld ouderen die Alzheimer hebben. Aan ambities geen gebrek.

Maar dat tienerbrein is ook nog niet zo simpel. Immers, er vinden allerlei veranderingen plaats in de leeftijd van 11 – 18 jaar. Dat werd geïllustreerd met onderstaande dia:
MyCognition schools preso 13th March 2013 dia 25
De aanpak is dus in het kort:
– de gegevens uit de game komen allemaal uit officiële (en door neurologen) veel gebruikte tests om hersenactiviteiten te meten.
– de game zelf moet er echt uitzien als een game en niet één of ander derderangs product.
– ze zoeken scholen die willen helpen in de ontwikkeling van de game en mee willen draaien in de pilot.

En daar komt Stad & Esch in het plaatje. Vanaf het begin zijn alle suggesties zeer serieus opgepakt. Eerst werden de doelstellingen vastgesteld. Dat werd gedaan door dr. John Harisson, wereldwijd een autoriteit op het gebied van cognitie. Nadat alle te meten doelstellingen waren vastgesteld moest de slag worden gemaakt naar een game. Wie vraag je daar dan voor? Juist, de beste die je kunt krijgen. Jurriaan van Rijswijk omschrijft zichzelf als deskundige in gedragsverandering, het instrument wat hij daarvoor ideaal vindt is een game. Van Rijswijk geeft in een boeiende presentatie enkele interessante dingen aan. De term serious gaming hebben we te danken aan Van Rijswijk, alhoewel hij applied gaming veel beter vindt. Immers het spelen van een game is altijd serieus. Dus vanaf nu allemaal applied gaming gaan gebruiken.

Met Van Rijswijk aan boord voor het ontwerpen van de game ben je er nog niet. De game moet ook nog ‘gebouwd’ worden. Daarvoor is Little Chicken Game Company ingeschakeld. En dat levert een fantastisch product op!

De game zelf

De monsters uit Monster Valley

De monsters uit Monster Valley

De game heet Monster Valley. Het logo van de game vind je bovenaan die artikel. In Monster Valley speel jij een monstervanger. Je kunt kiezen uit een man of vrouw. Vervolgens krijg je opdrachten van John Boss. Tijdens deze opdrachten (ook wel tasks genoemd) oefen je allerlei cognitieve vaardigheden, zoals je episodisch geheugen, taal, korte termijn geheugen, verwerkingssnelheid en het vermogen tot inschatten van je omgeving. Ze staan genoemd op onderstaande dia:
MyCognition schools preso 13th March 2013 dia 8

Als je de tasks hebt uitgevoerd (of je dat nu goed of slecht hebt gedaan) krijg je een test. Daarmee word dan je cognitie gemeten. En hopen we natuurlijk op verbetering. Maar je kunt het ook slechter hebben gedaan. Dat kan bijvoorbeeld door een simpele reden als hoofdpijn. De uitslag van de test wordt dan weer meegenomen in de game. De game leert dus van jou. Hierdoor krijg je een unieke individuele ervaring.

Wat levert het op voor scholen?
– leerlingen zullen productiever zijn in het studeren
– de leerlingen zullen ook tijdens lessen actiever zijn
– door meer uit hun cognitieve vermogens te halen, zullen ze op allerlei vlakken beter presteren.

En tenslotte nog een ‘sneak preview’ van de game en de presentatie voor scholen:

Wil je meedoen?
Kijk dan op de website van MyCognition en geef gaming een plaats in je curriculum!
MyCognition logo

About the Author

Stefan van der WeideTeacher in history and social studies at Stad&Esch | Apple | education | innovation | thecrowdNL | flipping the class | gamification | edreform | edublogger | intrapreneurView all posts by Stefan van der Weide →

Leave a Reply