Flipping the classroom met Aaron Sams & Jonathan Bergmann

Flipping the classroom met Aaron Sams & Jonathan Bergmann

Soms heb je gewoon geluk. Na een prachtige cursus iBooks Author had ik het genoegen mee te mogen doen met een verdiepingssessie van Kennisnet over flipping the class. En niet zomaar één, maar met de twee mannen die ‘flipping’ groot hebben gemaakt: Aaron Sams (Twitter @chemicalsam) en Jonathan Bergmann. Dus: Flipping the classroom met Aaron Sams & Jonathan Bergmann (Twitter @jonbergmann).

Om te beginnen: de term flipping the class. Opmerkelijk is dat de heren daar eigenlijk helemaal niet zo blij mee zijn. Want zodra je iets gaat definiëren maak je het ook beperkt. De kern van hun verhaal is die van elke docent: ze willen hun leerlingen zo goed mogelijk begeleiden bij hun leerproces.

Natuurlijk startte de sessie met hun verhaal, frontaal met presentatie. Niet geflipt dus, maar je mag verwachten dat een groep docenten hier toch hun aandacht bij kunnen houden. Toch gaven ze aan dat ze dat in de toekomst wel zullen gaan doen, practice what you preach.
Ik kan natuurlijk het hele verhaal vertellen, maar je kunt ook even zelf door de slides klikken:

Toch even een aantal belangrijke highlights:
▪ Welke manier van flippen wil je? Versie 1.0, waarin je zoveel mogelijk video’s maakt of versie 2.0 waarin je gaat kijken naar welke leerdoelen geschikt zijn om te flippen en welke je bijvoorbeeld door praktijkopdrachten wilt laten doen.
▪ Werk in leerdoelen, niet in hoofdstukken.
▪ Werk met een partner. De voorbereiding is veel intensiever, als je dat met zijn tweeën kunt doen scheelt dat enorm.
▪ Je bent geen professional op het gebied van animaties en video. Wees realistisch over je video’s. En denk erom: in de praktijk telt vaak de vraag: ‘Wil je het perfect of wil je het vandaag?’, waarbij het antwoord uiteraard vandaag is.
▪ Als je publiceert denk dan goed aan auteursrechten.
▪ Gebruik de meerwaarde van video t.o.v. gewoon materiaal: afbeeldingen, video’s, de wereld van buiten naar binnen, humor, enz.
▪ Hoe zit het met toegang tot internet? Als een leerling bijvoorbeeld geen internet thuis heeft, zet het dan op een USB stick of DVD.
▪ Flipping the class draait NIET om de video’s. Het draait om je leerlingen.
▪ Controle op leerlingen. Leg niet uit als ze de video niet hebben bekeken. Controleer je leerdoelen tussendoor goed bij leerlingen.
▪ Voordelen: meer differentiatie, geen gaten tussen leerlingen, leerlingen kunnen zich niet verschuilen, video’s ook voor ouders.

Is flipping dan het definitieve antwoord als onderwijsmodel?
Nee, het is een ‘stepping stone’. Niet meer dan een opstap, want wat de heren steeds benadrukken: alles draait om de relatie met de leerling.

In de middag deden de heren workshops op verzoek. Het technische deel is vooral voor beginnende flippers interessant. Heb je een Mac? Lees dan dit eerdere blog van mij over vodcastingtools voor je Mac.

Toen iedereen naar Jonathan Bergmann zat te luisten en Aaron Sams alleen zat, heb ik van deze gelegenheid gebruik gemaakt om wat vragen te stellen aan Aaron.
Zijn motivatie haalt hij uit zijn leerlingen, niet zo zeer uit Ted talks of bijv. Ken Robinson. Hij past zoveel mogelijk verschillende werkvormen toe, zolang de leerling maar leert. Denk daarbij aan gamification of PBL. Ook vroeg ik hem naar een heet hangijzer in onderwijsland: resultaten. Hij geeft aan zo weinig mogelijk op examenresultaten te letten. Ja, ze moeten goed genoeg zijn om de overheid niet op je dak te krijgen. Maar het is niet het belangrijkste wat je de leerling kunt leren.

Enkele bronnen over flipping the class:
flippedlearning.org
flippedlearning.com
flippedclassroom.org

En gelukkig hebben we de foto’s nog:

Aaron Sams & Jonathan Bergmann: Flipping the class (29-1-2013 @Kennisnet)

Aaron Sams & Jonathan Bergmann: Flipping the class (29-1-2013 @Kennisnet)

Aaron Sams & Jonathan Bergmann: Flipping the class (29-1-2013 @Kennisnet)

Aaron Sams & Jonathan Bergmann: Flipping the class (29-1-2013 @Kennisnet)

Aaron Sams & Jonathan Bergmann: Flipping the class (29-1-2013 @Kennisnet)

Aaron Sams & Jonathan Bergmann: Flipping the class (29-1-2013 @Kennisnet)

About the Author

Stefan van der WeideTeacher social studies at Stad&Esch | Apple | education | innovation | thecrowdNL | flipping the class | gamification | edreform | edublogger | intrapreneurView all posts by Stefan van der Weide →

  1. Erno MijlandErno Mijland01-31-2013

    Misschien moeten we het begrip omdopen tot ‘video aided learning’.

    • Stefan van der WeideStefan van der Weide01-31-2013

      Misschien moeten we het gewoon bij ‘learning’ houden en helemaal stoppen met labels.

Leave a Reply